Friday, January 23, 2009

PERMATA HATI

Nabi s.a.w bersabda,maksudnya:
"Tidak akan terjadinya kiamat sehingga masa menjadi singkat,maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti sejam,sejam dirasakan seperti satu petikan api".
(Riwayat Tirmidzi)

Nabi s.a.w bersabda,maksudnya:
"Sampaikan hajat orang yang tidak berdaya memenuhi hajatnya sendiri.Maka sesungguhnya orang yang menyampaikan hajat seseorang yang tidak mampu menyampaikannya kepada pemerintah,Allah akan menetapkan dua kakinya di atas sirat(di akhirat) pada waktu manusia tergelincir".
(Riwayat Hindun dan Abi Halah)

Nabi s.a.w bersabda,maksudnya:
"Andai kata anak Adam itu memiliki satu lembah lagi.Tidak ada yang dapat mengisi penuh mulut(hawa nafsu)melainkan tanah(maut).Dan Allah menerima taubat siapa yang bertaubat kepada-NYA."
(Riwayat Muslim)

Nabi s.a.w bersabda,maksudnya:
"Sebaik-baik saf bagi lelaki adalah di hadapan dan seburuk-buruk ialah di belakang. Sebaik-baik saf bagi wanita ialah di belakang dan seburuk-buruknya di hadapan.
(Sahih Muslim)

Nabi s.a.w bersabda,maksudnya:
"Sesiapa yang membaca surah Yassin dengan ikhlas kerana Allah,maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu,maka bacakanlah pada orang yang akan mati(atau bagi orang yang telah mati)".
(Riwayat Al-Baihaqi dari Maq'il bin Yasar)

No comments:

Post a Comment