Saturday, February 5, 2011

Kesempurnaan shalat.

Dikatakan:"Dalam shalat itu ada 12 ribu tingkat. Lalu dikumpulkan menjadi 12 sahaja,agar shalatnya menjadi sempurna.

Yang enam sebelum masuk dan enam lagi di dalamnya.

Ilmu
Wudhuk
Berpakaian
Menjaga waktu
Menghadap kiblat
Niat
Takbir
Berdiri
Membaca Al-Fatihah
Ruku'
Sujud
Duduk tasyahud
Adapun ilmu mencakupi 3 hal:Pertama mengetahui mana yang fardhu dan mana yang sunnah.Kedua,mengetahui fardhu dan sunatnya wudhuk dan ketiga mengetahui pula tipu daya syaitan sehingga dapat memeranginya.

Adapun kesempurnaan wudhuk terdapat dalam 3 hal. Pertama, menyucikan hati dari dengki hasad dan marah.Kedua menyucikan badan dari dosa dan ketiga membasuh anggota wudhuk dengan sempurna tanpa berlebih-lebihan.

Kesempurnaan dalam berpakaian juga dalam 3 hal: Pertama,halal. Kedua, suci dari najis dan ketiga,sesuai dengan sunnah dan memakainya bukan kerana sombong.

Dalam dalam menjaga waktu,ada juga ada 3 hal: Pertama,apabila melihat matahari atau bulan atau yang lain hingga dapat menentukan waktu.Kedua,pendengaranmu kepada Adzan.Ketiga,agar fikiranmu selalu memperhatikan waktu.

Soal mengadap kiblat,ada 3 hal jua. Pertama,menghadap kiblat dengan mukamu.Kedua, Mengadap kepada Allah swt dengan hatimu.Ketiga,hendaklah engkau khusyuk.

Demikian pula kesempurnaan niat terdapat dalam 3 perkara,:Pertama,mengetahui sedang solat apa.Kedua,sedar sedang berdiri di hadapan Allah dan dilihatnya.Ketiga, tahu bahawa Dia mengetahui apa yang ada di dalam hati sehingga kamu harus mengosongkannya dari segala kesibukkan dunia.

bersambung...

No comments:

Post a Comment