Saturday, February 5, 2011

Mengapa nak sombong?

Bismillahhirrahmaanirrahim.

Sebenarnya agama yang disampaikan sejak dari Moyang kita Nabi Adam a.s sehinggalah ke Kekasihnya Nabi Muhammad saw adalah mengajak kita mentauhidkan ALLAH SWT.Namun ada diantaranya telah diselewengkan untuk kepentingan peribadi oleh hasutan syaitan la'natullah.

Sehingga kini kita dapat melihat kesan dari tindakan sesetengah manusia yang begitu rakus dengan kehidupan dunia. Mereka ini mengkaji jua Al-quran bahkan lebih hebat lagi umat islam sendiri yang masih terbuai-buai dengan tipu daya dunia dan meninggalkan Al-quran sebagai panduan hidup atau manual untuk kehidupan yang sejahtera di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat sana yang mana tiada lagi tawar menawar tentang amalan yang kita buat semasa hidup.

Manusia yang sentiasa merenungi kematian akan dapat menyedarkan dirinya lantas berusaha untuk lari dari neraka ALLAH. Mengapa nak sombong, riak, ujub sedangkan kita dilahirkan dari setitis air mani yang hina. Kita lahir pun bukannya terus tahu mengenai dunia.Kita bernasib baik kerana dilahirkan dalam keluarga islam, negara yang aman,cukup makan takda sampai mengutip-ngutip makanan untuk makan. Syukur banyak-banyak kepada ALLAH SWT,banyak-banyak sujud syukur. Cuba renungi seandainya kita lahir di Afrika sana, takkah kita bersyukur?

No comments:

Post a Comment