Saturday, February 5, 2011

Ujian dan Rintangan...

Bismillahirrahmaanirraahim.

Segala puji bagi Allah,tuhan seru sekelian alam. Selawat dan salam atas Nabi Muhammad,Rasul dan kekasih Allah swt.




Setiap hari kita tidak terlepas diuji dengan berbagai ujian.Baik ujian berupa kebaikan,keburukkan, ujian manis ujian pahit suka atau duka. Semua ujian-ujian itu adalah datang dari Allah swt untuk melihat kita sama ada syukur atau kufur kepada Allah swt. Ni'mat yang paling banyak manusia tewas adalah n'mat kesenangan melainkan orang yang Allah swt berikan hidayah. Pengalaman bagaimana kita menghadapi cabaran itu akan memberi pengajaran dan tarbiah kepada kita seterusnya menjadikan kita seorang yang berfikiran kritis dan kreative dan pemikiran kita hendaklah berpaksikan Al-Quran dan As-sunnah supaya kita tidak angkuh dan sombong. Ini juga ujian bagi kita. Jangalah kita memandang bahawa apa-apa kejayaan kita adalah hasil usaha kita tetapi tetaplah memandang kepada Allah swt. tak layak kita merasa bangga diri kerana kita adalah hamba ciptaan Allah swt dari setitis air mani yang hina. Sekuasa-kuasanya kita dan kita akan kembali kepada Allah dengan hanya berbalutkan kain putih, tiada siapa yang akan menemani kita di dalam kubur,harta,isteri,anak-anak saudara mara kawan sekancing mana pun pasti akan meninggalkan kita setelah jasad kita di masukkan ke dalam kubur. Sedih tuan-tuan,puan-puan seandainya kita kembali dengan tiada amalan disebabkan lalai dengan urusan dunia.Kehidupan ini hanya sekelip mata sahaja,berapa lama dah kita hidup? seandainya kita mempersia-siakan masa yang Allah peruntukkan kita dengan begitu sahaja.

Kita tidak solat,kita tidak menutup aurat,kita tidak puasa,kita tidak menjalankan perintah Allah bagi kepada kita.Rugi kita. Biarpun umur kita sampai ke tua tapi dapatkah kita menggantikan masa muda kita yang dipersiakan dengan mempertuhankan dunia semata-mata tanpa mengingati Allah swt.

Rasullullah saw amat menyayangi umatnya. Ditinggalkannya Al-Quran dan As-sunnah sebagai panduan dan pedoman kita dalam menjalani kehidupan kita di atas muka bumi ini selama mana kita masih bernafas supaya kita tidak tersesat jalan.

Di dalam Al-Quran banyak pengajaran,peringatan janji-janji Allah dan ancaman dari Allah swt,kembalilah kepada Al-Quran dan jadikan ianya sebagai teman yang setia suapaya setelah kita mati ia akan menjadi teman yang setia di dalam kubur dan pembela dikala manusia huru-hara resah gelisah menantikan saat amal diperhitungkan...Yakinlah.Kematian itu pasti tiba,cuma tika dan saatnya saja.

Tahu kenapa saya suka untuk ingat tentang kematian? saya seolah-olah telah berada di dalam kubur dan berada sendirian ditinggalkan sendirian seperti mana saya melihat saudar-saudara kita yang telah kembali.Seolah-olah saya yang berada di situ,difikirkan bila saya dah tua,saat untuk saya kembali begitu hampir sekali. Kini saya sedang berusaha untuk menghafal Al-Quran sebanyak yang boleh bagi menghadapi perjalanan yang saya sendiri pun tidak pasti lagi.

Hanya ada perasaan harap dan takut kepada Allah swt.

Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment