Saturday, February 5, 2011

Permata yang Hilang...

saudara-saudaraku.

Rehatkan minda, tenangkan perasaan.

Renungi umur kita,berapa sudah jauh kita melangkah di alam dunia ini?

20 tahun?30 tahun?40 tahun?50 tahun?60 tahun?70 tahun?80 tahun?

Berapa banyak makanan yang sudah kita makan? yang akhirnya ada yang menjadi tenaga dan bahan kumbahan.

Berapa lama sudah kita tidur selama ini? tidak pernah jemukah kita?

Berapa banyak sudah Oksigen yang Allah kurniakan kepada kita yang diberi tanpa bayaran sudah kita sedut?

Semua benda ini hasil akhirnya adalah tidak berguna sama sekali tapi bagaimana dengan amalan baik yang kita lakukan selama ini,apakah kita mengira ianya tidak dicatat?tidak,tidak sekali-kali saudara-saudara ku.




Amalan baik walaupun sebesar zarah tetap akan masuk dalam perkiraan Allah swt begitu jua dengan amalan jahat.

Kasih-sayang Allah terhadap hamba Nya telah terbukti begitu banyak sekali. Niat untuk membuat kebaikan sahaja sudah mendapat pahala belum dilaksanakan lagi. Diberitahu Nya melalui lidah Rasul Nya akan peristiwa-peristiwa yang akan datang supaya kita dapat mengambil pengajaran dan iktibar supaya kita dapat kembali kepada Nya dengan penuh Redha.

Usia adalah permata hidup yang tak ternilai harganya. Permata yang hilang tak bisa diambil kembali atau dimanfaat untuk kebaikkannya. Samakah tenaga yang kita miliki semasa muda dengan tenaga yang kita miliki apabila kita sudah sampai ke usia 80 tahun? tidak saudara-saudaraku,perhatikan seorang tua yang berjalan perlahan-lahan berbanding dengan seorang muda. Cuba kita ajak lumba lari dengan mereka siapakah yang akan menang? Mudah-mudahan Allah swt membuka pintu hati kita untuk melihat kehidupan selepas kematian kita yang tidak tahu bila dan di mana.

wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment